VIND- OG TRYKSYSTEMER

Kaptajnens panderynker afslører, at han er bekymret. Meget bekymret. For han har netop målt vindhastigheden og vindretningen. Det lover ikke godt. Hans målinger viser, at skibet har retning lige mod noget, der kan være et voldsomt lavtryk. Og det er næsten ensbetydende med stor risiko for storm. Han må hurtigst muligt ændre kurs og komme væk.


I meteorologi taler man om højtryk og lavtryk. I gamle dage var det virkelig vigtigt at kende til høj- og lavtryk for at navigere uden om storme. Det er det også i dag. For storme kan udgøre en risiko for både personerne om bord og for skibet og den last, man sejler med.

Hvad er højtryk og lavtryk
Når der er højtryk i et område, betyder det, at trykket på et område er højere end det tryk, der er i omgivelserne. Når der lavtryk i et område, er der lavere tryk end i omgivelserne. Der er flere molekyler i luften pr. m3, når der er højtryk, end når der er lavtryk. For at udligne denne trykforskel vil vinden derfor bevæge sig fra områder med højtryk mod områder med lavtryk. Men vinden bevæger sig ikke i en lige linje fra højtryk til lavtryk. Det skyldes, at Jorden roterer. I stedet for at vinden blæser direkte mod lavtrykket, bliver dens bane afbøjet. Det betyder, at vinden ikke bare blæser direkte ind i eller ud af et lavtryk eller højtryk, men i stedet bevæger sig omkring dem. På den nordlige halvkugle blæser vinden mod uret rundt om et lavtryk og med uret rundt om et højtryk. På den sydlige halvkugle er det omvendt. Klimaforskerne er meget interesserede i at vide noget om placeringen af højtryk og lavtryk tilbage i tiden. Denne viden kan nemlig bruges til at gøre os klogere på vejret i gamle dage. Det er fordi, forskerne kan sætte disse oplysninger ind i deres klimamodeller og dermed gøre dem mere præcise. Når de ved mere om fortidens klima, bliver de også bedre til at sige noget om fremtidens klima.

HVAD ER KLIMAMATCH?
Klimamatch er en konkurrence, et spil, et læringsmiljø lavet primært til udskolingen af DMI og Rigsarkivet i samarbejde. Deltagelse og udnyttelse er gratis.
Læs mere her

Denne grafik stammer fra Klimamatch-spillet, som du finder her på sitet. Illustration: Sigrid Astrup, 2025

FAKTABOKS
Hvordan måler man højtryk og lavtryk?

Det var først i midten af 1800-tallet, at man kunne måle højtryk og lavtryk ved hjælpe af enlufttryk-måler (barometer) uden væske. Før den tid målte man ikke lufttrykket om bord på skibene, men man tog bestik af vindens hastighed og retning. Man havde godt nok barometre, der viste noget om trykket. Men de var fyldt med kviksølv, og derfor farlige at sejle med, fordi de var meget følsomme over for rystelser og bølgegang. Hvis de gik i stykker, flød kviksølvet ud som små kugler over det hele. Og kviksølv er farligt for mennesker.

Sådan finder man højtryk og lavtryk
Der findes en tommelfingerregel, når man vil finde ud af, hvor højtryk og lavtryk ligger. Den hedder ”Buys-Ballots lov”. Den siger følgende: Som omtalt ovenfor løber vinden mod uret rundt om et lavtryk, og med uret rundt om et højtryk på den nordlige halvkugle. Det betyder, at hvis du står med ryggen til vinden, på den nordlige halvkugle, så findes lavtrykket i retningen til venstre for dig og højtryk til højre for dig. På den sydlige halvkugle løber vinden med uret om lavtryk og mod uret om højtryk. Hvis du har vinden i ryggen på den sydlige halvkugle, er højtryk derfor til venstre og lavtryk til højre. Husk at højtryk og lavtryk kan ligge flere hundrede kilometer fra hinanden.
Se figur X.

Hvorfor var det vigtig viden?
Det er vigtigt for søfolk at kunne forudse lavtryk og højtryk. For når et lavtryk passerer, kommer der ofte regn og vind med store hastigheder, som kan give problemer for skibe, der er ude at sejle. Det gør dog en stor forskel, om man holder sig til venstre eller til højre for lavtrykket: Hvis lavtrykket er til højre (på den nordlige halvkugle), så har man kraftig modvind. Hvis lavtrykket er til venstre, har man medvind. Og kaptajnerne fortrak selvfølgelig medvind. I sejlskibenes tid holdt man øje med skyerne og vindretningen, og så kunne man regne ud, hvor et lavtryk kom fra. I dag får vi hjælp af avancerede målinger fra fx vejrballoner og satellitovervågning.

På den nordlige halvkugle løber vinden mod uret rundt om et lavtryk, og med uret rundt om et højtryk. Hvis du står med ryggen til vinden, på den nordlige halvkugle, så har du lavtryk på din venstre side, og højtryk på din højre side. Når der er vestenvind i Danmark, er det, fordi der ligger et lavtryk, omkring Norge. Samtidig ligger der et højtryk syd for os. Når vi har østenvind i Danmark, er det fordi, der ligger et højtryk nord for os, og et lavtryk syd for os.

Viden om stormvejr er også vigtig for nutidens skibe
Stormvejr var en af grundene til, at et stort containerskib i efteråret 2024 ændrede kurs og sejlede en stor omvej. Skibet skulle sejle med varer fra Le Havre i Frankrig til New York. Der var lagt en fin direkte rute på 3218 sømil, som svarer til omkring 6.000 km (Sort rute på kortet). Men så fik skibet besked om et uvejr, som lå lige på ruten. Derfor tog turen en helt anden retning, og den blev forlænget til 4832 sømil, som svarer til omkring 9.000 km (Rød rute på kortet). Det er dyrt at sejle så mange ekstra sømil/kilometer. Men det er dyrt – og farligt – at sejle i voldsomt uvejr med et stort containerskib. Der er ikke kun risiko for, at skibet mister nogle af containere med dyre varer. Der er også risiko for, at der sker noget med besætningen eller skibet. På billedet herunder kan du se den rute, som kaptajnen valgte at sejle.

Hvorfor er historiske data om vejret vigtige i dag?
I de gamle skibslogbøger kan vi finde historiske data om vindstyrke og vindretning. Det kan virke ligegyldigt at vide, hvordan vejret var, da de forskellige skibe sejlede rundt i fx 1700-tallet. Men det er det ikke. Viden om historisk vejr kan som nævnt bruges til at justere de klimamodeller, forskerne arbejder ud fra i dag. De gamle data om vindretning kan bruges til at bestemme, hvor højtryk og lavtryk befandt sig på et bestemt tidspunkt. Og ved hjælp af data om vindstyrken og retningen kan vi estimere trykforskellene og dermed styrken af højtryk og lavtryk. Disse data står ikke i de rigtig gamle skibslogbøger, for man begyndte først at måle lufttryk på havet systematisk omkring 1840-erne. Jo mere viden, vi kan få om fortidens vejr, jo mere detaljeret viden kan vi også få om klimaets udvikling. De mange historiske data kan sættes ind i modeller, der kan beregne klimaets udvikling. Modellerne er baseret på de fysiske love. Men med de nye historiske data kan vi ”fodre” modellen med data, som vi ikke tidligere har haft adgang til. Og disse historiske data kan så rent faktisk være med til at gøre prognoserne af de moderne klimamodeller bedre. Her er et eksempel: Lad os sige, at vi har en masse data om vejret på Atlanterhavet. Nu udvælger vi to områder, som vi har data fra. Det er fx data om position, vindhastighed, tryk og temperaturer. Så lægger vi data fra det ene område ind i vores klimamodel og beder computeren beregne, hvordan vejret så må have været det andet sted på Atlanterhavet. Dette sted har vi jo også data fra, så nu kan vi kontrollere klimamodellens beregning. Hvis klimamodellens beregning passer med vores data, så er modellen god. Men hvis den ikke passer med vores data, så kan man justere modellen, så den bedre er i stand til at matche de historiske data, som vi kender. Med større og mere præcis viden om fortidens klima kan vi fx lave nogle beregninger og kurver, som beskriver fortidens klima baseret på virkelige data. Det kan samtidig være med til at forbedre vores klimamodeller, så de kan give os en bedre idé, om hvordan fremtidens klima vil blive.

Kortet viser de omtrentlige ruter, som et containerskib skulle have sejlet (sort) og den rute som det kom til at sejle for at undgå en storm (rød).

OPGAVER :


OPGAVE 1:
Find et højtryk og et lavtryk
Højtryk og lavtryk måles i måleenheden hektopascal (hPa), som er en måleenhed for tryk. Den anvendes især om lufttryk inden for meteorologi. (Hektopascal er 100 pascal). Brug linket her og prøv at finde ud af, hvordan vinden blæser omkring Danmark lige nu: WEBSITE MED REALTIMEVIND
Lav et screendump og vis, hvor der er højtryk og lavtryk i nærheden af Danmark.

OPGAVE 2: Kan du finde højtryk og lavtryk udenfor?
Observationer uden for:
1. Gå uden for og stil dig med vinden i ryggen en dag, hvor det blæser.
2.Noter den styrke, du fornemmer på vinden. Føler du, at vinden er let eller kraftig?
3. Noter også, hvilke veje eller bygninger, der er til højre og til venstre for dig, når du står med vinden i ryggen. Det skal være ting, som du kan finde på et kort bagefter.
Notater inden for
4. Indtegn din placering på et kort. Indtegn også din retning – altså hvilken vej kiggede du?
5. Nu kan du indtegne på kortet, hvor du mener højtryk og lavtryk ligger.
6. Sammenlign med et aktuelt vejr kort fra DMI:
https://www.dmi.dk/vejrkort
Gå ind unde fanen med Lufttryk.
7. Du kan også bruge linket her til at tjekke placering af højtryk og lavtryk:
https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=19.13,55.18,4418

Privacy Preference Center